top of page

Раздел 2. Теория и история культуры

 

УДК 304.444

 

Синтетическая модель культуры и культурные практики

 

Кистова Анастасия Викторовна[1]

Красноярский художественный музей имени В.И. Сурикова

Сибирский федеральный университет

 

​В статье представлены основные положения синтетической модели культуры Д.В. Пивоварова в контексте современных социокультурных процессов. Культура понимается как процесс и результат идеалообразования, в результате чего культурные практики, опирающиеся на идеалы культуры, рассматриваются как движущая сила социокультурных изменений. Раскрывается синтетическое определение идеала культуры, рассматриваются типы идеалов культуры и их репрезентативные возможности в соответствии с тремя моделями авторства: эгоцентрические, социоцентрические, космоцентрические идеалы.

В результате делается вывод о наибольшем репрезентативном потенциале идеалов культуры, создаваемых творцами-гениями и представляющих собой репрезентанты-посредники между человеком и Полнотой Бытия. Именно такие идеалы культуры являются основой культурных практик, влияющих на социокультурные процессы. В качестве таких идеалов предлагается рассматривать идеалы художественной культуры.

Ключевые слова:

Синтетическая модель культуры, идеалообразование, Д.В. Пивоваров, идеал культуры, культурные практики, репрезентативные возможности, идеалы художественной культуры

 

 

Synthetic Culture Model and Cultural Practices

Kistova Anastasia V.

Krasnoyarsk Art Museum named after V.I. Surikova

Siberian Federal University

 

Annotation:

The article presents the main provisions of the synthetic model Of D. V. Pivovarov's culture in the context of modern socio-cultural processes. Culture is understood as a process and result of idealization, as a result of which cultural practices based on cultural ideals are considered as the driving force of socio-cultural changes. A synthetic definition of the cultural ideal is revealed, and the types of cultural ideals and their representative possibilities are considered in accordance with three models of authorship: egocentric, sociocentric, and cosmocentric ideals.

As a result, the conclusion is made about the greatest representative potential of cultural ideals created by creators-geniuses and representing representatives-intermediaries between a person and the Fullness of Being. These cultural ideals are the basis of cultural practices that influence sociocultural processes. It is proposed to consider the ideals of artistic culture as such ideals.

Keywords:

Synthetic model of culture, idealization, D. V. Pivovarov, ideal of culture, cultural practices, representative opportunities, ideals of artistic culture

 

 

[1]   © Kistova A. V., 2020. Corresponding author E-mail:   kistochka7@mail.ru

  © Siberian Journal of Anthropology. All rights reserved

References

 

Anatalogiya issledovaniyi kultury. Interpretacii kultury [Anthology of cultural studies. Interpretation of culture]. SPb., 2006. [in Russian]

Gegel, G.V.F. Nauka logiki. SPb, 1997, 800 p. [in Russian]

Zhukovskiyi, V.I., Pivovarov, D.V. The Nature of Visual Thinking // Journal of SibFU. Humanities & Social Sciences. Krasnoyarsk, 2008, 1 (1), 149 – 158.

Zhukovskiyi, V.I. Teoriya isobrasitelnogo iskusstva [Theory of fine art]. SPb., 2011, 496 p. [in Russian]

Zhukovskiyi, V.I., Koptceva, N.P., Pivovarov, D.V. Visualnaya suschnost religii [The visual essence of religion]. Krasnoyarsk, 2006, 461 p. [in Russian]

Koptseva, N.P., Zhukovskiy, V.I. The Artistic Image as a Process and Result of Game Relations between a Work of Visual Art as an Object and its Spectator // Journal of SibFU. Humanities & Social Sciences. Krasnoyarsk, 2008, 1 (2), 226 – 244.

The Creation Problem in Fundamental Ontology of Martin Heidegger and Modern Theory of Fine Arts // Journal of SibFU. Humanities & Social Sciences. Krasnoyarsk, 2008, 3, 338-346.

Losinskaya, V.P. Musykalnoye iskusstvo kak sredstvo sozdaniya i translyacii kulturnyh cennostey: dissertaciya … kandidata filosofskih nauk: 09.00.13 [Musical art as a means of creating and broadcasting cultural values: dissertation … of the candidate of philosophy]. Krasnoyarsk, 2008, 154 p. [in Russian]

Marks K. I Engels F. Sobraniye sochineniy [Marx K. and Engels F. Collected works]. Moskva, 1955-1974, T. 3. [in Russian]

Mirkes, M.M. Gnoseologicheskiye mehanizmy proisvedeniya iskusstva: dissertaciya … kandidata filosofskih nauk: 17.00.09 [Epistemological mechanisms of a work of art: dissertation … of the candidate of philosophy]. Krasnoyarsk, 2004, 217 p. [in Russian]

Panteleeva, I.A. Reprezentativnost proisvedeniy isobrasitelnogo iskusstva v hudozhestvennoy kulture: dissertaciya … kandidata filosofskih nauk: 09.00.13 [Representativeness of works of fine art in artistic culture: dissertation … of the candidate of philosophy]. Krasnoyarsk, 2004, 164 p. [in Russian]

Pivovarov, D.V. Ontologiya religii: monografiya [Ontology of religion: monograph]. SPb., 2009, 507 p. [in Russian]

Pivovarov, D.V. Problema nositelya idealnogo obrasa: operacionnyiy aspect [The problem of the ideal image carrier: operational aspect]. Sverdlovsk, 1986, 130 p. [in Russian]

Pivovarov, D.V. Sinteticheskaya paradigm v filosofii: isbranniye stati [Synthetic paradigm in philosophy: selected articles]. Ekaterinburg, 2011, 536 p. [in Russian]

Sovremenniy filosofskiy slovar [Modern philosophical dictionary]. Moskva, 2004. [in Russian]

Sulberekova, M.G. Kritika kak organ samorefleksii hudozhestvennoy kultury: dissertaciya … kandidata filosofskih nauk: 24.00.01 [Criticism as an organ of self-reflection of artistic culture: dissertation … of the candidate of philosophy]. Krasnoyarsk, 2006, 166 p. [in Russian]

Тарасова, М.В. Tarasova, M.V. Kommunikaciya sritelya I proisvedeniya isobrasitelnogo iskusstva v hudozhestvennoy kylture: dissertaciya … kandidata filosofskih nauk: 09.00.13 [Communication of the viewer and works of fine art in art culture: dissertation ... candidate of philosophy]. Krasnoyarsk, 2004, 182 p. [in Russian]

Fundamentalniye problema kulturologii. Tom I. Teoriya kultury [Fundamental problems of cultural studies. Volume I: cultural Theory]. SPb., 2008. [in Russian]

bottom of page