top of page

Специфика языков самодийской группы,
включая ненецкий и энецкий языки


Резникова Ксения Вячеславовна1
Сибирский федеральный университет


Аннотация
Цель настоящей статьи – проанализировать лингвокультурологические особенности двух самодийских языков – ненецкого и энецкого. Больше половины самодийских языков являются мертвыми, ныне существующим также грозит опасность  исчезновения, они уходят из обихода коренных малочисленных народов. Нен-
цы на начало XXI в. являются единственным самодийским народом в Красноярском крае, больше половины численности которого свободно владеет родным языком. В качестве материала для анализа лингвокультурологических особенностей ненецкого языка взяты два текста эпических песен судбабц: «Евако-He-Ӈaцeкы» («Девочка-сиротка»), «Няхар"-Нохо» («Три-Нохо»), – и один текст эпической песни ярабц – «Си"ив-Пяльси"-Нябако» («Сестра-семи-Пялься»). В качестве материала для анализа лингвокультурологических особенностей энецкого языка привлечены энецкие мифы и легенды на двух диалектах – бай («Дёа» (1), «Дёа» (2), «Дёа» (5), «Дёа» (6), «Дёа накую Инак» («Дёа и Инак»), «Морэо») и маду («Çизи пэбэсо» («Два брата»).
Проведенный анализ ненецких и энецких текстов, направленный на изучение наиболее важных концептов данных самодийских языков, позволил обнаружить, что наиболее важными для обоих языков являются концепты «чум», «олень» и «семья». В обоих языках чумы и олени служат маркерами достатка, они составляют
основу жизни обоих этносов. Олень для ненцев и энцев – это еда; это средство передвижения; одежда и др.
Оленей ненцы диффиренцируют по возрасту, по полу, по цвету; энцы – по возрасту, по репродуктивным функциям и др. Семья является одной из важнейших ценностей в картинах мира обоих народов. Важную разницу в области лингвокультурологических особенностей самодийских языков можно обнаружить в том, что если в ненецком значимым является концепт «земля», то в энецком – «река». Земля является ценной
прежде всего в связи с оленеводством, с перекочевками по бескрайним просторам, оленеводство является наиболее важным из традиционных видов деятельности ненцев. Важность реки в концептосфере энцев обусловливает значимость таких занятий, как рыбалка и охота, поскольку энцами в некоторых случаях рыбалка
воспринимается как охота, но только на рыб. Также река связана с возможностью перемещений на длинные расстояния, что в картине мира ненцев возможно только с помощью оленей. То есть для обоих народов кочевой образ жизни является одной из важнейших составляющих культуры, но у ненцев он связан исключительно с оленеводством, у энцев – с оленеводством, рыбалкой и охотой. 


Ключевые слова: лингвокультурология; самодийские языки; ненецкий язык; энецкий язык; концепт; олень.

https://doi.org/10.31804/2542-1816-2018-2-4-62-82

Исследование осуществлено при поддержке Автономной некоммерческой организации «Экспертный центр – Проектный офис развития Арктики» (ПОРА)» по выполнению научно-исследовательских работ «Создание энцкой (энецкой) письменности как способа сохранения уникального культурного наследия коренных малочисленных народов Севера».

Specific aspects of the samoyedic
languages, including the nenets
and enets languages


Resnikova Kseniya Vyacheslavovna
Siberian Federal University


Abstract
The purpose of this article is to analyze the linguoculturological attributes of the two Samoyedic languages – Nenets and Enets. More than half of the Samoyedic languages are extinct, those existing today are considered to be endangered as indigenous small-numbered peoples use them more and more rarely. As of the beginning of the 21st century, the Nenets are the only Samoyedic ethnic group of Krasnoyarsk Territory where it is estimated that more than half of them are fluent in their native language. The two texts of the following epic
songs called «sudbabc» are taken as materials for the analysis of the linguoculturological attributes of the Nenets language: «Evako-Ne-Natseky» («The Orphan Girl»), «Nyakhar-Nokho» («Tri-Nokho»). And one text is extracted from the epic song «jarabc» – «Si iv-Pyalsi Nyabako» («The Sister-semi-Pyalsya»). And for the analysis of the linguoculturological attributes of the Enets language we use Enets myths and legends in two dialects as follows:  bai («Dyoa» (1), «Dyoa» (2), «Dyoa» (5), «Dyoa» (6), «Dyoa nakuyu Inak» («Dyoa and Inak»), «Moreo») and
madu («Sizi pebeso» ( «The Two Brothers»)). The conducted analysis of the Nenets and Enets texts aimed at studying the most important concepts of these Samoyedic languages allowed us to understand that such concepts as «chum», «deer» and «family» are most important for both languages. In both languages, «deer» and «chum» are markers of prosperity, they form the basis of both ethnoses’ life. According to the Nenets and Enets, the deer are food, clothes, a means of transport, etc. The deer are differentiated by the Nenets and Enets according to their age, sex, color, reproductive function, etc. Family is one of the most important values in both
peoples’ world views. An important difference in the linguoculturological attributes of the Samoyedic languages may be found in the fact that the concept «land» in Nenets is as valuable as «river» in Enets. Land is particularly important in the context of reindeer herding and migrations across wide open spaces; reindeer herding is the most important traditional activity for the Nenets. In the Enets’ conceptual view, river is important as a source of
such activities as fishing and hunting since in certain cases fishing is considered by the Enets as fish hunting.
Also, river is associated with an opportunity for long-distance movements, which, in the Nenets’ world view, is possible only by using the deer. Therefore, the nomadic way of life is one of the most important components for both cultures, only for the Enets it is connected with reindeer herding, fishing and hunting, whereas for the Nenets exclusively with reindeer herding. 
Key-words: linguoculturology, Samoyedic languages, Nenets language, Enets language, concept, deer.
This study was supported by the Autonomous Nonprofit Organization «Expert Center – Project Office for Arctic Development» (PORA)» aimed at executing the research works «Creation of the Ents (Enets) Writing System as a Means of Preservation of the Unique Cultural Heritage of Indigenous Small-Numbered Peoples of the North».

References
Belyatskaya, A. A. (2014) Integral’naya metodologiya izucheniya teksta v aspekte lingvokul’tury: akmeo-aksiologicheskiy podkhod [Integral methodology of text study in dressing linguoculture: acmeo-axiological approach]. In Integratsiya obrazovaniya [Integration of education], 2, 136-142.
Bukharova, G.Kh. (2012) Kontsept kon’ v bashkirskoy lingvokul’ture (na materiale bashkirskogo mifologicheskogo eposa) [Concept horse in the Bashkir lingvoculture (on the material of the Bashkir mythological epic)]. In Voprosy kognitivnoy lingvistiki [Questions of Cognitive Linguistics], 2 (031), 51-60.
Bukova, M. I., Kistova, A. V., Pimenova, N. N. (2017) Ecological Social Values Characteristics of Various Demographic Groups of the Krasnoyarsk Territory. In Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences, 9 (10), 1308-1326.
Kistova, A. V., Pimenova, N. N., Bukova, M. I. (2018) Sovremennoe sostoyanie dekorativno-prikladnogo iskusstva ehvenkov – korennyh narodov Sibirskoj Arktiki. In Severnye Arhivy i Ekspedicii, 2 (1), 49-56.
Fol’klor nentsev [Folklore of the Nenets] (2001) Novosibirsk: Science, 504 p.
Ivanova, S. V. (2016) Lingvokul’turologiya: izuchaya lingvokul’turnyy universum [Linguoculturology: studying the linguistic cultural universe]. In Vestnik Rossiyskogo universiteta druzhby narodov.
Seriya: Lingvistika [Bulletin of the Russian University of Peoples’ Friendship. Series: Linguistics], 20 (2), 9-16.
Karasik, V. I. (2002) Yazykovoy krug: lichnost’, kontsepty, diskurs [Language Circle: Personality, Concepts, Discourse]. Volgograd: Peremena.
Kistova A. V., Pimenova N. N. (2018) Ekspeditsiya v Chindatskij sel’skij sovet Tyuhtetskogo rajona Krasnoyarskogo kraya. Severnye Arhivy i Ekspeditsii, 2 (2), 30-45.
Kolesnik, M. A., Libakova, N. M., Sertakova, E. A. (2018) Enets Language in the Studies of Domestic and Foreign Scientists. In Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences, 4 (11), 546-560.

Koptseva, N. P. (2014) Ekspertnyj Analiz Osnovnyh Tendentsij Ekonomicheskogo Razvitiya Korennyh Malochislennyh Narodov Severnoj Sibiri. In Economic Annals-XXI, 11-12, 93-96
Koptseva, N.P, Khizhnyakova, A. N., Reznikova K. V. (2017) K voprosu o kontseptakh yazykov korennykh narodov Krasnoyarskogo kraya [On the Concepts of the Languages of Indigenous Peoples of Krasnoyarsk Krai]. In Severnyye arkhivy i ekspeditsii [Northern archives and expeditions], 03(1), 6-22.

Koptseva, N. P., Avdeeva, Yu. N., Kirko, V. I. (2017) Post-soviet Ethnic and Cultural Identity Reproduction
Practicing Among The Dolgans Inhabiting the Arctic Territories of Eastern Siberia. In SGEM
International Multidisciplinary Scientific Conference on Social sciences and Arts, 6-2, С. 709-714.
Koptseva. N.P., Pimenova, N. N., Seredkina, N. N. (2013) Izuchenie dekorativno-prikladnogo iskusstva
i traditsionnyh religij korennyh malochislennyh narodov Severa kak faktor formirovaniya pozitivnoj
obshcherossijskoj kul’turnoj identichnosti. In Pedagogika iskusstva, 2, 15-30.
Koptseva, N. P., Kistova, A. V., Pimenova, N. N. (2014) Kul’tura detstva korennyh malochislennyh narodov
Severa, Sibiri i Dal’nego Vostoka (na materiale polevyh issledovanij chulymskoj ehtnokul’turnoj
gruppy v v Tyuhtetskom rajone Krasnoyarskogo kraya). In Sovremennye problemy nauki i obrazovaniya,
1, 422.
Koptseva N. P., Sitnikova A. A. (2018) Environmental Management in Central Siberia (based on Analysis
of The Krasnoyarsk Territory). IOP Conference Series: Earth and Environmental Science electronic
collection, 12-20.
Korennyye malochislennyye narody Sibiri v usloviyakh global’nykh transformatsiy [Indigenous Peoples
of Siberia in the Context of Global Transformations] (2012) Krasnoyarsk: Siberian Federal University,
640 p.
Kurbatova, E. P. (2013) Osushchestvleniye printsipa integratsii v lingvokul’turologii [Implementation of
the principle of integration in linguoculturology]. In Integratsiya obrazovaniya [Integration of education],
3, 104-106.
Libakova, N. M., Sertakova, E. A. (2017) Russian and International Projects in the Field of the Indigenous
Peoples’ Decorative and Applied Art Development. In Journal of Siberian Federal University.
Humanities & Social Sciences, 10 (10), 1525-1541.
Libakova, N. M., Sertakova, E. A. (2018) Ekspeditsiya v poselok Surinda Evenkijskogo munitsipal’nogo
rajona. Dnevnik polevogo issledovaniya. In Severnye arhivy i ekspeditsii, 2 (2), 6-29.
Loginova, P. G. (2016) Lingvokul’turnyy kontsept «vino» v yazykovom soznanii frantsuzov [The linguistic
culture concept of “wine” in the linguistic consciousness of the French]. In Vestnik Rossiyskogo
universiteta druzhby narodov. Seriya: Lingvistika [Bulletin of the Russian University of Peoples’
Friendship. Series: Linguistics], 20 (2), 31-45.
Pimenova, N. N. (2016) Mekhanizmy sotsiokul’turnyh izmenenij korennyh malochislennyh narodov
Sibiri i Severa: kontseptsiya kul’turnoj travmy P. Shtompki. In Sotsiodinamika,3, 37-45. DOI:
10.7256/2409-7144.2016.3.18210. URL: http://e-notabene.ru/pr/article_18210.html
Rossiyskiy statisticheskiy yezhegodnik. 2016 [Russian Statistical Yearbook. 2016] (2016) Moscow, 725 p.

Samsitova L.Kh. (2011) Kul’turnyye kontsepty i ikh realizatsiya v skazochnom tekste (na materiale bashkirskikh
narodnykh skazok o zhivotnykh) [Cultural concepts and their implementation in a fairy-tale
text (based on the Bashkir folk tales about animals)]. In Voprosy kognitivnoy lingvistiki [Questions of Cognitive Linguistics], 4 (029), 103-110.
Seredkina, N. N. (2016) Evenk Children’s Literature: History and Specific Features. In Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences, 9 (9), 1994-2004.
Seredkina, N. N., Smolina, M. G., Kistova, A. V. (2017) Vliyaniye eposa na skazki korennykh narodov Severa i Sibiri [An Epic’s Impact on the Tales of the Indigenous Peoples of the North and Siberia].
In Sibirskiy antropoplogicheskiy zhurnal [Siberian Anthropological Journal], 06(1), 62-73.
Seredkina, N. N., Smolina M. G. (2018) Educational potential of epics and fairy tales of indigenous minority peoples of Siberia. In Vestnik Novosibirskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta, 8 (4), 217-232.
Serova, I. G. (2007) Kontseptual’nyy analiz v lingvokul’turologii: metody i vozmozhnosti [Conceptual analysis in linguoculturology: methods and possibilities]. In Voprosy kognitivnoy lingvistiki [Questions of Cognitive Linguistics], 1 (010), 15-22.

Sitnikova, A. A. (2016) Nganasan Children Literature: History and Specifics. In Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences, 9 (9), 2005-2012.
Sitnikova A. A., Pimenova N. N., Filko A. I. (2018) Pedagogical approaches to teaching and adaptation of indigenous minority peoples of the North in higher educational institutions. In Vestnik Novosibirskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta,8 (4), 26-45.
Shaklein, V. M. (2002) K metodologii lingvokul’turologicheskogo issledovaniya teksta kak materiala dlya izucheniya lingvokul’turnoy situatsii [To the methodology of linguocultural research of the text as a material for studying the linguistic culture situation]. In Vestnik Rossiyskogo universiteta druzhby narodov. Seriya: Lingvistika [Bulletin of the Russian University of Peoples’ Friendship. Series: Linguistics], 3, 169-179.
Sorokina, I. P., Bolina, D. S. (2005) Enetskiye teksty [Enets texts]. St. Petersburg: Science, 350 p.
Tokmashev, D. M. (2012) Kategoriya v shorskom geroicheskom epose: lingvokul’turologicheskiy aspekt
[Category in the Shor heroic epic: lingvokulturologichesky aspect]. In Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo
universiteta. Filologiya [Bulletin of Tomsk State University. Philology], 3 (19), 40-
58.
Vorkachev, S. G. (2004) Schast’ye kak lingvokul’turnyy kontsept [Happiness as a linguistic culture concept].
Moscow: Gnosis.
Vorkachev, S. G. (2016) Ex pluribus unum: lingvokul’turnyy kontsept kak sinteznoye obrazovaniye [Ex
pluribus unum: linguocultural concept as a synthesis formation]. In Vestnik Rossiyskogo universiteta
druzhby narodov. Seriya: Lingvistika [Bulletin of the Russian University of Peoples’ Friendship.
Series: Linguistics], 20 (2), 17-30.
Zamaraeva, Ju.S. (2014) What Are Global Transformations Experienced by the Indigenous Peoples of
the North? In Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences, 10 (7), 1705-
1718.
Zamaraeva, Y. S., Lucyk, D. S. (2018) EHtnicheskaya Manifestaciya ili Ee Otsutstvie v Studencheskoj
Srede Sibirskogo Federal’nogo Universiteta // Specifika ehtnicheskih migracionnyh processov na
territorii Central’noj Sibiri v XX-XXI vekah: opyt i perspektivy, 55-58.
Zykova, I. V. (2015) «Kontseptosfera kul’tury» kak bazisnaya edinitsa metayazyka lingvokul’turologii
[“Conceptual sphere of culture” as the basic unit of the metalanguage of linguoculturology]. In Voprosy
kognitivnoy lingvistiki [Questions of Cognitive Linguistics], 2 (043), 13-24.

bottom of page