Раздел 2. Теория и история культуры

 

УДК 001.89

 

 

Цифровые коллекции в области культурного наследия и развитие цифровой инфраструктуры для изучения культуры (на примерах цифровой платформы Google Arts and Culture и цифровой библиотеки “Европеана”)

 

Кижнер Инна Александровна[1]

Румянцев Максим Валерьевич1

Хохлова Валентина Николаевна1

Рудов Иван Николаевич1

Афанасьева Юлия Юрьевна1

Сибирский федеральный университет

 

Аннотация:

Статья рассматривает возможность повторного использования изображений из цифровых коллекций культурного наследия как необходимое условие создания и распространения знаний о культуре. Открытое распространение данных способствует тому, что исследования, приобретают дополнительную глубину и сложность, создаются коллаборации ученых, аудитория, которая пользуется данными расширяется и стратифицируется. В статье проводится сравнение географического распределения стран с максимальным количеством изображений предметов, опубликованных в агрегаторе Google Arts and Culture и цифровой библиотеке “Европеана” и стран с максимальным количеством музеев, которые пользуются открытыми лицензиями. Наши результаты показывают, что из 10 стран с максимальным количеством музеев с открытыми лицензиями, 7 стран демонстрируют максимальное количество предметов, опубликованных на платформах, способствующих созданию и распространению знаний. Это значит, что те страны, музеи, библиотеки и архивы которых пренебрегают открытыми лицензиями оказываются в менее выигрышном положении с точки зрения распространения культурного наследия этих стран и расширения цифрового канона благодаря публикации предметов культуры и искусства из национальных коллекций.

Ключевые слова: цифровые коллекции, культурное наследие, цифровая инфраструктура, открытые лицензии.

 

Licensing Digital Cultural Collections for Reuse and the Geographical Distribution of Images in Aggregated Digitized Content

 

Inna Alexandrovna Kizhner 1

Maxim Valerievich Rumyantsev1

Valentina Nikolaevna Khokhlova1

Ivan Nikolaevich Rudov1

Yulia Yurievna Afanaseva1

Siberian Federal University

 

Abstract:

The paper compares the geographical distribution of images published by Google Arts and Culture and Europeana Collections, two major platforms aggregating digitized content in cultural heritage, with the geographical distribution of museums licensing their images for reuse, including commercial use and producing derivative works. Our results demonstrate that the top ten countries with the greatest number of museums pursuing open policies include seven countries with the largest digital collections published by the aggregators of cultural heritage. The results imply the importance of open licenses and OpenGLAM (open galleries, libraries, archives and museums) movement for enlarging the digital canon and overcoming the bias of digital aggregators. The bias occurs when the culture of some countries or communities is overrepresented in digital aggregators while other cultures are underrepresented. Licensing images for reuse is a powerful tool that contributes to fulfilling GLAM’s mission to disseminate knowledge and build connections through linked open data, contributes to big data analysis in digital humanities and helps the general public to find a source of inspiration for their creative work. Countries with GLAMs that rely on data transparency allow copying, reproducing and reusing works from their collections, having better chances that their culture will be visible and will have an impact.

Keywords: digital infrastructure, cultural heritage, OpenGLAM, digital collections

 

Научная специальность: 24.00.01 – Теория и история культуры (культурология).

 

[1]©Kizhner I.A., Rumyantsev M.V., Khokhlova V.N.,  Rudov I. N., Afanaseva Yu. Yu. 2020. Corresponding author E-mail: inna.kizhner@gmail.com

    © Siberian Journal of Anthropology. All rights reserved

References

 

Concordia, C., Gradmann, S., Siebinga, S. Not just another portal, not just another digital library: A portrait of Europeana as an application program interface // International Federation of Library Associations and Institutions, 2010, 36(1), pp. 61–69.

DigitalNZ (2020). Available at: https://digitalnz.org/ (Accessed 10 April 2020). 

Doerr, M., Gradmann, S., Hennicke, S., Isaac, A., Meghini, C., & Van de Sompel, H. The Europeana Data Model (EDM) // Paper presented at the World Library and Information Congress: 76th IFLA General Conference and Assembly, Gothenburg, Sweden, 2012.

 

 

DPLA (2020). Available at: https://dp.la/ (Accessed 10 April 2020).

Europeana (2020). Available at: https://www.europeana.eu/en (Accessed 10 April 2020).

GA&C (2020). Available at: https://artsandculture.google.com/ (Accessed 10 April 2020).

Google Cultural Institute (2020). Available at: https://www.google.com/culturalinstitute/about/ (Accessed 10 April 2020).

Hyvonen, E. Using the Semantic Web in Digital Humanities: Shift from data publishing ¨to data-analysis and serendipitous knowledge discovery // Semantic Web – Interoperability, Usability, Applicability, 2020, 11(1), pp. 187–193.

Kapsalis, E. The Impact of Open Access on Galleries, Libraries, Museums, & Archives //

Statewide Agricultural Land Use Baseline, 2015.

Kizhner, I., Terras, M., Rumyantsev, M., Khokhlova, V., Demeshkova, E., Rudov, I., Afanaseva, J. Measuring bias in aggregated digital content (a case study on Google Arts and Culture) // Presented at Digital Humanities 2019 Conference, 9-12 July, 2019.

Kizhner I., Terras M., Rumyantsev M., Sycheva K., Rudov I. Accessing Russian Culture Online: The scope of digitization in museums across Russia // Digital Scholarship in the Humanities, 2019, 34(2), pp. 350–367.

Mak, B. Archaeology of a Digitization // Journal of the Association for Information Science and Technology, 2014, 65.8, pp. 1515–26.

McCarty, W. Humanities Computing. London: Palgrave Macmillan, 2005.

 

McCarthy, D. and Wallace, A. Survey of GLAM open access policy and practice ((2019). Available at: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1WPS-KJptUJ-o8SXtg00llcxq0IKJu8eO6Ege_GrLaNc/edit#gid=1216556120 (Accessed 10 April 2020).

Poirier L., Fortun K., Costelloe-Kuehn B., Fortun M. Metadata, Digital Infrastructure, and the Data Ideologies of Cultural Anthropology // Crowder J., Fortun M., Besara R., Poirier L. (eds) Anthropological Data in the Digital Age. Palgrave Macmillan, Cham, 2020.

Tallon L. Scaling the Mission. The Met Collection API. Blogs/Now at the Met. The Metropolitan Museum of Art. 25 October, 2018. Available at: https://www.metmuseum.org/blogs/now-at-the-met/2018/met-collection-api (Accessed 10 April 2020).

Trove (2020). Available at: https://trove.nla.gov.au/ (Accessed 10 April 2020).

Valeonti F., Terras M., Hudson-Smith A., Zarkali Ch. Exploring New Business Models for Monetising Digitisation Beyond Image Licensing to Promote Adoption of OpenGlam // EVA Berlin 2018 Conference, 7 - 9 November 2018. Available at: https://discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/10075085/1/Exploring%20new%20Business%20Models.pdf (Accessed 6 March 2020)